תכניות הלימודים
תכנית "אורות פנימה" הינה תכנית העצמה דתית ואמונית המיועדת לשכבות ט'- י'.
התכנית מכוונת את הנערה להעמיק ולפתוח צוהר לעולם המחשבה והערכים הבונים את זהותה היהודית והדתית, מטרת התכנית הינה מתן כלים וחיזוק הזהות הדתית של הבנות.
בשיעורים אנו עוסקים בתכנים הנוגעים ביותר לעולמה הפנימי של נערה דתית בגיל ההתבגרות - במבט מעמיק ומתוך בירור יסודי ומקיף.
את בניית התהליך החינוכי המתפרס על פני שנתיים, בנה צוות תוכן מיומן ומקצועי, התכנים מבוססים כולם על לימוד מקורות ונכתבים בהכוונת ובהנחית רבנים, תוך שילוב אנשי מקצוע מתחום הסוציולוגיה והפסיכולוגיה. זאת על מנת לתת מענה רחב וראוי להתפתחותה האישית והאמונית של הנערה, ולבניית אישיותה בהתאם לבשלות הנפשית של גילה.
הנושאים מטופלים ברגישות ובעמקות, מתוך מחשבה על מהותם של הדברים, ומתוך אמונה ברצון של הנערה לחיפוש כנה למשמעות חייה, ומתוך אמון עמוק בכוחותיה וביכולותיה החיוביים של כל בת.
בשיעורים שלנו יש דגש רחב על למידה מגוונת ומשתפת דרך הכוחות השונים הפועלים בקרבנו- שכל, לב וחוויה, וזאת על מנת לתת מענה אישי לכל קבוצה, ולכל בת.
השיעורים מועברים כסדנא חווייתית המשלבת משחק, דיון, לימוד וסדנאות יצירתיות.
פירוט המערכים
שכבת ט׳
אל עצמי
כל תהליך באשר הוא מצריך ממני קודם כל מפגש עם... עצמי. היכולת להתבונן פנימה, לזהות ולהכיר את עצמי, את הנשמה הטהורה הטמונה בי ואת שלל הרבדים הפועלים בקרבי היא המאפשרת לי התפתחות אישית, צמיחה ובניית אישיות מבוססת ויציבה.
בשיעורים יש דגש על הסתכלות פנימית מתוך עין טובה שתאפשר העצמה של האמון האישי והאלוקי בכוחותיי הייחודים,
מתוך הבנה והכרה של הכוחות החיובים שנטע בי ריבונו של עולם.
אני נופל וקם
משברים הם חלק בלתי נפרד מחיינו, חלק מובנה ואולי אפילו מלכתחילה. במערך ננסה להבין מדוע אנו חווים משברים? מה המשברים יכולים להצמיח בנו ומדוע טבע אותם הקב"ה כחלק ממעגל החיים.
נפתח רמות שונות של מעגלים בחיינו, נזהה את דרכי ההתמודדות אליהן אנו נוטים ואת הדרכים האפשריות לנו ונחפש את מקורות הכוח והעזרה אותם אנו יכולים לדלות מתוכנו ומהסביבה.
מתוך דמותו של רבי עקיבא נרים את המבט קדימה ונראה איך אמונה בקב"ה ותקווה בטוב הם הם אלה המובילים לצמיחה.
צניעות
לאורך שנים נתפס נושא הצניעות כנושא שקשה לדבר עליו- משהו מחניק, סוגר ומאיים. בשיעורים שלנו ננסה לבחון את הנושא מנקודת מבט שונה, פתוחה ומכילה.
נדבר עם הבנות על חשיבותם של היופי והמראה החיצוני, ואיך ניתן לעדן את הדברים כדי ליהנות ממלוא עצמתם.
נבחן את המושג צניעות על שלל רבדיו על מנת להעניק לבנות ולנו תמונה שלמה של המציאות האלוקית-
תמונה של חיבור מופלא בין פנים וחוץ.
חברות
בגיל בו העולם החברתי מהווה נקודת עניין מרכזי באמצעותו מגדירות הבנות את עצמן מעניק המערך אוזן קשבת לבנות, לאתגרים ולצרכים החברתיים המציפים אותן.
המערך מתייחס לחברות בין אישית ולמקומה של חברה קרובה, מתוך דגש להדדיות בקשר, הקשבה ואחריות הדדית. נכיר את מעלות החברות השונות של הרמב"ם ואת כוחה של חברות טובה המסוגלת להוביל אותי ליצירה ותרומה.
בשלב השני מתייחס המערך למקומה של החֶברה- כיצד יוצרים חברה תומכת וחיובית, כיצד אני פועלת בחברה תוך שמירה על הזהות האישית שלי והמקום בו אני מאמינה.
מידות
תיקון המידות הוא הבסיס לכל מהות האדם ולשליחותנו בעולם. היכולת של האדם לבחון את עצמו, להתקדם ולהשתפר היא זו שמניחה אותו במקום רצוי של שאיפה למעלה, של היכולת לפרוץ קדימה ולא לעמוד במקום.
עצם העבודה והמאמץ לתיקון המידות כבר מסבות לאדם אושר בשל ההיענות למנגנון הפנימי שלנו ששואף תמיד להתקדם.
במערך זה נלמד על הרצון והצורך להתקדם,
ונתמקד במידות ספציפיות כגון זריזות, כעס, יושר וכדומה.
שכבת י׳
תפילה
"דע שעיקר התחברות ודבקות לה' יתברך הוא על ידי התפילה" (ר' נחמן מברסלב)
נתחיל את מערך תפילה ממסע חזרה אל ה' יתברך- מהרצון להיות בקשר חי ורציף, המתבטא ע"י דיבור וייחוד זמן המוקדש כולו לשיח פנימי בין האדם ובין יוצרו.
בהמשך המערך נלמד על העבודה הגדולה של התפילה- עבודת הרצון. ואיך מילות חז"ל מקיימות את מהותה הפנימית של התפילה.
בינו לבינה
כל אדם, ובכל גיל, מחפש קשר קרוב, מכיל ואוהב.
בגיל ההתגרות החיפוש הזה יכול להניב תוצאות שלא עונות במדויק על הרצון הלכתחילי.
בשיעורים נדבר בשפה פתוחה על ההבדל שבין אהבה להתאהבות, על החשיבות של בניית האישיות העצמית בגיל הנעורים לקראת קשר זוגי עתידי, על התפיסות השונות שבין המינים ועל מקומו של המגע בקשר זוגי.
המערך מותאם ברמתו לבנות בכתה י', תוך שימת דגש על דיבור השייך לעולמן, אך מתכתב כל העת עם השאיפה העתידית לבניית בית נאמן ושמח.
תרבות
התרבות הסובבת אותנו כיום בנויה על שפע רב- זה קסמה וכוחה לסחוף אותנו למחוזותיה...
במערך זה ננסה לזהות את שפע הכוחות שמביאה התרבות היהודית לעולם ואת מקומה של התרבות בחיי היהדות.
נבחן גם את השפע הגדול שהעולם מציע לנו ונחדד את נקודת הבחירה החופשית ואת המודעות לבחירות התרבותיות שלנו.
כמו כן, נדבר על היחס בין חוץ לפנים בהקשר של פרסום, רשתות חברתיות והריאליטי המציף אותנו. נכיר את תרבות המסכים ונזהה את ההשפעות שלה עלינו.
מצוות
עולם ההלכה הוא עולם מופלא שאוצר בתוכו יסודות ותהליכים רוחניים גדולים, המתאפשרים לצאת אל הפועל בזכות מעשים ממשיים. המצוות הם כלי להחלת אורה הגדול של התורה.
לצערנו, כיום לא תמיד אנחנו מרגישים כך- לעתים התחושה היא שההלכה מגבילה, עוצרת ומונעת בעדנו להגשים את עצמנו.
במערך זה ננסה ללמוד על החיוב שבחיוב- על הערך הגדול שבמחויבות לעולם ההלכה, על התמונה השלמה שעולם זה מייצג- גם כשאין בידינו את כל המענה לפרטים המרכיבים אותו.
כלל ופרט
בדור שכולו אינדבדואל-
נחפש מה החיבור שלנו לפרט, מה המקום הפרטי בחיינו והיכן יש חיבור למקום הרחב של עם ישראל.
השייכות לכלל הוא מאפיין מהותי ביהדות, נברר באילו נקודות זמן ובאילו מצוות אנו מבטאים את החיבור לכלל ומדוע הוא כה מהותי לנו כיהודים. נמצא את האיזון העדין הקיים ביהדות בין העולם הפרטי לחיבור הכללי.
גאולה
עם ישראל, והעולם כולו, נמצא בתקופה גדולה- חבלי משיח כבר כאן, והגאולה מחכה מעבר לפינה.
אנחנו עדים בשנים האחרונות לתהליכים רבים ומבורכים שכל אדם עובר במסע לגילוי אורו המיוחד בעולם. בתוך כך אסור לנו לשכוח כי בעם ישראל הכלל הוא זה הנותן ליחיד את כוחו, והוא זה המגדיר אותו.
במערך גאולה ננסה לבחון איפה אנחנו ביחס לתהליכים הגדולים של האומה, האם גם אנחנו "מצפות לגאולה", מהי בעצם גאולה ואיך היא קשורה למציאות החיים שלנו כיום? ואיך ומה אפשר לעשות לשם כך?
שכבת י״א
תרבות - ברוח שלך
התרבות הכללית, שהעולם סביבנו מציע, היא תרבות עשירה בצבעים וכוחות של חיים. בשל עצמתה קשה לנו להישאר אדישים כלפיה, וכולנו מוצאים עצמנו נסחפים אחר תרבות שחלקים ממנה נוגדים את השאיפה הבסיסית של האדם לטוב.
נברר יחד עם הבנות מה משמעותה של יצירת תרבות יהודית עשירה המבטאת עולם רוח פנימי ועמוק.
נתבונן ב"תרבות" המציפה אותנו כיום, ונברר האם היא נותנת דרור ומעוף למחשבה, או שמא מקשה עלינו לחוות את מגוון הטעמים הטבועים בעולם.
האני הנשי שלי
אדם | נקבה | אשה | חווה- ארבע שמות, ארבע מהויות, ארבע קומות לאשה.
במערך זה ננסה לפתוח פתח חדש לעולמן של נשים, להבין מה הגוף שלי מספר לי על עצמי.
ניגע בעדינות, ברגישות ובפתיחות בתהליכים הגופניים המתרחשים בתוכנו, ונלמד מה הם מספרים לנו על המבנה הנפשי שלנו.
נדבר על ערכים של יופי ואסתטיקה, על הגוף שלנו כמשכן ראוי לנשמה האלוקית, ועל הדימוי הנכון והרצוי אליו מתוך כך.
הדתי אנכי?
האם הדתיות שלי היא הגדרה נלווית לחיי, או שמא היא זו המגדירה אותם?!
רובנו מגדירים עצמנו כ"אנשים דתיים",
אך מה זה אומר לנו באמת?
במערך זה נלבן סוגיות של זהות אישית, גבולות ההלכה, הקשר שלנו לקב"ה,
היחס לתרבות הכללית ומושג ה"הצלחה" בימינו .
שכבת י״ב
הכנה לשירות משמעותי
הכנה מפורטת והכוונה אישית הכוללת בירור המושגים שליחות, שירות משמעותי ואחריות לכלל. הצגת מקומות שירות רלוונטיים תוך בירור היכולות והכוחות הייחודיים לכל בת.
הכנה לראיון והתמודדויות בתקופת השירות.
לצוות המדריכות של "אורות פנימה" יתרון בעזרה והכוונה למציאת שירות משמעותי, דווקא מתוך ההכרות האישית הנבנית בין המדריכה לתלמידה.
בניין עולם
קשר בין איש לאשה, הוא הקשר המורכב, הקרוב והעצמתי ביותר שיש.
בשלב זה בו הבנות נמצאות, חשוב לדבר, לברר וללמוד על משמעות הקשר המופלא הזה.
נלמד יחד מהם המניעים שלי בחיפוש קשר זוגי, ומתוך כך מי "האיש הנכון" עבורי. האם יש לי את כלים והיכולת לבחור? מהי אהבה ובמה היא שונה מהתאהבות?
כמו כן נלמד על בניית קשר בריא ויציב הדורש מאיתנו התבוננות, למידה ועבודה משותפת.
וכמובן נעסוק בחשיבות קדושת הקשר הגופני המהווה השלמה לקשר הנפשי בזוגיות.
המידות שבספירות
הקב"ה מקיים את העולם בעשרה קומות והנהגות הנקראות- "עשר הספירות".
לימודי הספירות שייכים לעולם הקבלי הגבוה, אך אנו מנסים ללמוד דרכם את הדרך אל עצמנו.
במערך "המידות שבספירות" נסגל לעצמנו שפה חדשה בעבודת המידות - "חסד" ו"גבורה" בכל אחת מנטיות הנפש, "מלכות" שנותנת לכל אחד מהכוחות הפועלים בנו את המקום והזמן המתאים לו וכן הלאה.